Lustrum Symposium 2025

 

HET BREIN IN BEWEGING!

Kennis delen en samenwerken

 

Hieronder staat een uitgebreide samenvatting van de presentaties weergegeven.

 

Plenaire bijeenkomsten 

 

Plenaire bijeenkomst 1: Ontwikkelingen in de behandeling van het acuut herseninfarct - Vasculair neuroloog WZA Suzanne Persoon

 

De laatste jaren nemen de behandelmogelijkheden voor een patiënt met een acuut herseninfarct toe. De behandeling in de acute fase is er op gericht om het stolsel dat het herseninfarct veroorzaakt zo snel mogelijk op te lossen of te verwijderen. Het doel is dat de patiënt een zo goed mogelijke functionele uitkomst heeft.   

 

Plenaire bijeenkomst 2: Positieve Neurologie: Wat mensen met neurologische aandoeningen nog wèl kunnen- Neurowetenschapper Ben van Cranenburgh

 

Wij leren over neurologische aandoeningen en richten ons daarbij vooral op stoornissen: de tremor bij Parkinson, de CVA-patiënt die niet kan praten, de dementiepatiënt die de weg kwijt is, het ADHD-kind dat niet oplet op school. Het is echter belangrijk te beseffen dat er bij iedere neurologische aandoening ook intacte functies zijn: de verstijfde Parkinsonpatiënt danst op ritmische muziek, de patiënt met afasie is nog steeds handig in het huishouden, de dementiepatiënt zingt in een koor, het ADHD-kind presteert goed tijden het voetballen. Er zijn steeds zwakke en sterke punten. En soms worden sterke punten juist geaccentueerd doordat er zwakke punten zijn: het brein is plastisch en zet in op intacte functies. De blinde wordt pianostemmer, de autist is heel precies en systematisch, de patiënt met een rechtszijdige hemiparese wordt heel handig met zijn linkerarm. Vroeger sprak men wel van “idiot savant”: mensen die aan de ene kant zwakbegaafd zijn, aan de andere kant een specifiek talent ontwikkeld hebben. 

Dit idee van sterke/intacte functies bij neurologische aandoeningen is natuurlijk erg belangrijk voor therapeuten en begeleiders: zij kunnen inzetten op intacte functies en daarmee de kwaliteit van leven voor de patiënt verhogen. Tijdens de lezing zullen vele voorbeelden de revue passeren. 

 

Plenaire bijeenkomst 3: Press-Play- methode, beweegspelletjes zijn meer dan 'alleen' fysieke activiteit - Joel Kruisselbrink en Azmi Alubeid

 

Joël en Azmi ontdekken de kracht van speels bewegen en besluiten dit te filmen en via sociale media te delen, niet wetende dat de video's van Joël viral zouden gaan. Samen hebben zij de Press-Play-methode ontwikkeld. Tijdens de inspiratie-sessies en workshops zullen zij daar meer over vertellen. Tijdens de inspiratie-sessie delen we onze meest inspirerende verhalen op een speelse en interactieve wijze. Uiteraard kunnen we het niet laten om ook met bewegen aan de slag te gaan!  

Parallelsessies

 

Parallelsessie 1: CVA casemanagers - Christel Opstal

Christel Opstal heeft jarenlange ervaring als cliëntondersteuner en is nu gespecialiseerd in NAH binnen gezinnen, zowel bij kinderen en jongeren als ouders. Ze is schrijfster van 2 kinderboeken rondom NAH, trainer op het gebied van kinderen en jongeren met NAH. 

Haar presentatie gaat over het betrekken van het netwerk bij de revalidatie. Wat is de meerwaarde voor het systeem van de cliënt, wat voor de cliënt. Wat gebeurd er als dit niet gebeurd? Wat is de positie van de kinderen (ongeacht welke leeftijd) in dit proces en welke rol kunnen we hen geven? 

 

Parallelsessie 2: Wat is spasticiteit en hoe herken je het? - Agnes Elema, revalidatiearts WZA en 's Heerenloo, Karin de Jong, fysiotherapeut 's Heeren Loo De Noorderbrug  en Annewieke Rooda, logopedist en afasietherapeut 's Heeren Loo De Noorderbrug 

In onze presentatie zal besproken worden wat spasticiteit is en hoe je dit kunt herkennen. Je leert wanneer spasticiteit hinderlijk aanwezig is en wat de gevolgen kunnen zijn. Ook spasticiteit-uitlokkende prikkels komen aan bod, evenals de verschillende behandelmogelijkheden.  We bespreken welke rol de ergotherapeut, de fysiotherapeut en de logopedist hebben in de signalering van hinderlijke spasticiteit en welke behandel- en begeleiding opties er zijn vanuit deze disciplines. Hinderlijke spasticiteit bij lopen, zitten, liggen en in de ADL komt aan de orde. 

Logopedische problemen die men tegen kan komen bij spasticiteit zijn onder andere eet- en drinkproblemen, stemproblemen, articulatieproblemen en problemen met de adem-stemkoppeling. Therapie kan gericht zijn op revalidatie, het beter leren omgaan met de problematiek of compensatie; doormiddel van verschillende soorten hulpmiddelen. Veel van de problemen hebben overlap met de vakgebieden van de verschillende paramedici, daarom is een goede samenwerking hierin van belang, om zo het best mogelijke resultaat voor de patiënt te bereiken. 

 

Parallelsessie 3 - Music Moves!  De nieuwste inzichten en mogelijkheden van muziek binnen de neurorevalidatie-Anne Verhagen, Founder Music Moves Fysio

Muziek is krachtig en kent vele toepassingsmogelijkheden, ook bij CVA-patiënten. De toegevoegde therapeutische waarde van muziek kan toegeschreven worden aan verschillende aspecten. Muziek is namelijk overtuigend, innemend, emotioneel, fysiek, sociaal en vooral persoonlijk. Al deze aspecten zorgen voor verschillende toepassingsmogelijkheden in diverse (zorg)settingen om zo bewegen, geheugenverlies, een veranderend gevoel van eigenwaarde of pijn positief te beïnvloeden. Hoe dit precies werkt, wat de huidige wetenschappelijke evidentie is en hoe u muziek bewuster kunt inzetten in uw werk? Daar gaan we samen in deze interactieve, muzikale workshop achter komen. 

 

Parallelsessie 4: Ronnie Gardiner Methode  (RGM)  Mariken Jaspers, oefentherapeut.

Deze vrolijke multi-sensorische oefenmethode op muziek zet het hele brein in beweging en heeft veel positief effect op zowel motoriek als spraak en executieve functies. RGM kan worden aangeboden door fysiotherapeuten, logopedisten, ergotherapeuten en oefentherapeuten en kan een mooie aanvulling zijn op het gangbare therapieaanbod. Mariken laat ons kennismaken met RGM!

 

Parallelsessie 5:  Press-Play- methode, beweegspelletjes zijn meer dan 'alleen' fysieke activiteit - Joel Kruisselbrink en Azmi Alubeid

In de parallelsessie zullen we uitleggen hoe je mensen kunt motiveren om daadwerkelijk in beweging te komen. Daarnaast werken we samen aan het ontwerpen van speelse beweegactiviteiten. 

 

Parallelsessie 6: Herstel na hersenbeschadiging: feit of fictie? - Ben van Cranenburgh

Het is nog maar enkele decennia geleden dat men zeer negatief was over herstel na hersenletsel. Uitspraken als “Vernietigd hersenweefsel komt nooit meer terug” en “U moet leren leven met uw gebrek” waren aan de orde van de dag. Toch waren er toen ook dissidenten: de Russische arts/neuropsycholoog Aleksander Luria benadrukte al rond de jaren 50 dat functies kunnen herstellen door een herordening van neurale systemen en de vorming van omwegen. De koude oorlog was één van de oorzaken waarom deze belangrijke ideeën niet in het westen doordrongen. Nu is algemeen geaccepteerd dat het brein plastisch is en doelmatig reageert op schade. Meerdere herstelmechanismen kunnen in combinatie een rol spelen. De bewijzen hiervoor zijn zo langzamerhand spijkerhard. Bovendien is uit de praktijk bekend dat patiënten na een niet al te grote hersenbeschadiging aanzienlijk kunnen herstellen. En het is zondermeer een merkwaardig feit dat dit vroeger nauwelijks serieus genomen werd. We weten nu dat ieder herstelmechanisme door gerichte therapie en oefeningen geoptimaliseerd kan worden. Voor de patiënt die na een revalidatieperiode zijn leven (gezin, werk, hobby) weer op probeert te pakken is dit een belangrijk inzicht om “de moed erin te houden”. Tijdens de workshop verkennen we de factoren die invloed hebben op herstel aan de hand van praktische voorbeelden. 

 

Parallelsessie 7: Leerstrategieën in de neurorevalidatie: wat voor wie en waarom? - Ben van Cranenburgh

Revalidatie na een CVA kan gezien worden als een leerproces, vergelijkbaar met leren voetballen of pianospelen. De leerling resp. patiënt is in het ideale geval gemotiveerd, heeft doorzettingsvermogen en oefent om zijn vaardigheid te verbeteren. Dan rijst de vraag: welke leerstrategie kies je? Leren via verbale instructie en feedback is zeer gangbaar, maar niet altijd optimaal. Gelukkig zijn er vele andere manieren van leren, bijv. imitatieleren: de leraar demonstreert en de leerling probeert het na te doen.  

Bij alle vormen van leren spelen onze hersenen een belangrijke rol: ons brein is ons orgaan om te leren. Echter, wanneer bepaalde delen van de hersenen beschadigd zijn, zijn niet alle vormen van leren mogelijk. Een patiënt met een afasie heeft moeite met verbale instructie, een patiënt die slecht ziet heeft moeite met demonstratie. Ieder individu heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten. Na hersenbeschadiging kunnen nieuwe sterke en zwakke kanten ontstaan. Het is belangrijk om dit voor iedere individuele patiënt in kaart te brengen en de te kiezen leerstrategie hierop af te stemmen. Tijdens de workshop verkennen we dit gedachtegoed aan de hand van praktijkvoorbeelden.     

 

  

 

 

 


Multidisciplinair CVA netwerk Groningen e.o.

 

cvanetwerkgroningen.nl

info@cvanetwerkgroningen.nl

 

KvK: 76456692

Postadres

 

Afdeling fysiotherapie

Van Swietenplein 1

9728 NT Groningen

 

Zin in netwerken?